torsdag 28. februar 2008

En helt vanlig dag...

Dagen börjar tidigt för tiden. Hör någon tassar upp och går in på toaletten. Tittar på klockan som visar 05.50. Allt som inte börjar på 06 och senare tycker jag är för tidigt. Det tar skummt lång tid på wc. Måste kravla mig upp och kontrollera vad busfröt Jakob styr med denna tidiga timmen. I det sista så har saxar försvunnit och mina orkidèer som jag så glatt ser sak blomma igen har mist sina knoppar och bosatt sig i grodgosdjuret i Jakobs säng. Ja, ja han står på pallen och tvättar händerna med den nya skojiga tvålen, före han skall kissa. Säger åt honom att gå och lägga sig igen det är inte morgon. Han reklamerar bestämt att Pappa måste gosas. Hm, tja om han vågar väcka en sovande björn så varsågod. Jakob ligger stilla i 5 minuter sedan skall det som varje morgon bajsas. Efter ytterligare 5min höres viskning från badrummet. Jag är färdig... Saga har vaknat av ljuden i huset och kryper ner hos mig och ligger skjed. Gomorron mamma säger hon. Det är inte morgon svarar jag. Vi sover lite till. Saga klickar med tungan och myser som hon alltid gör. Jag är färdig hörs det igen.. viskande. Per stiger upp. Bägge barna blir lyckliga för stundande morgonmål. Saga gråter lite, ingen vet varför. Jakob pratar sprudlande om hur hungrig hans mage är och att det ska bli härligt att få äta frukost. Jag kravlar mig upp och får bägge barna till att hjälpa till med dukningen. Naturligtvis diskutioner om vem som ska ha vilken tallrik och vilken skjed. Saga ska ner i bestikslådan och välja ut en "bebisskjed" som hon säger. Noga väljs en teskjed ut. Måste komma ihåg att bara ha en sorts bestick och tallrika i framtiden då går ju allt lite fortare.
Matlådor gjøres. Jakob bestæller, 5 små tomater, 5 morotsbitar, 5 gurkbitar och 5 vindruvor. Saga ska ha brødskiva med brunost. Saga får inga småtomater. Igår bjød hon næmligen barnhage kompisen Oda på ens sådan tomat som Oda satte i halsen en kort stund. Det gick bra...
Lirkning før att få på klæder och frisyrer på plats. Alla åker och mamma Linda kan steka pannkakor till em. Idag jobbar jag næmligen kvæll och då ær man effektiv på fm. Hinner træna, stæda toaletten, rosta favorit muslin, tvætta 2 maskiner.

5 kommentarer:

Writer sa...

och inte att förglömma, att skriva ett blogginlägg. orkidéeknoppar och saxar som försvinner och dyker upp på nya ställen. världen är allt bra förunderlig. en sak är säkert dock. den gör sig till bra läsning.

Katarina M-I sa...

Här har inga saker börjat försvinna än, men emil ålade precis fram till min tår och sa "puff". Det verkar vara något slags universalljud för, "hej" "fint" "roligt" osv.
Kram

ingrid sa...

Vilka flinka och pigga barnbarn vi har ,mormor får väl sätta lite extra fart på sig vid kommande besök i april,det ser vi fram emot.
Deras föräldrar är ju inte heller så dåliga ,kan det ha något att göra med äpplen och päron??Vad vore världen utan kreativa personer?

Lucas Carlsson sa...

Dina mornar liknar inte alls mina...

Linda sa...

Lucas då vågar jag knappt undra hur dina mornar ser ut....