torsdag 8. oktober 2009

Svineinfluensan.

Tänkte nog att jag inte skulle ta det där svininfluensa vaccinet. Tycker inte om att tillföra kroppen något som man igentligen inte behöver. Jag tar aldrig årets influensa vaccin. Ser inte direkt avundsjukt på mina kolleger som blir lite halvdåliga av vaccinet.
På nyheterna säger de att vårdpersonal är de mest skeptiska till vaccinet.
Vår arbetsgivare säger att de anbefaller oss att ta vaccinet.
Vi måste ju tänka på att vi ska hålla oss friska för att ta hand om de sjuka.
Man kan ju också tänka på att så länge man håller sig frisk riskerar man inte att smitta familjen.

Vi har samtal på rasten kolleger imellan. Vem ska ta vaccinet, vem låter bli och varför skall man ta det. De sägs att när influensan kommer nästa gång om ett par år är den ännu mer virulent. Då är det smart att ha genomgått infektionen denna rundan.

I norsk media har det blivit nämnt att vi har haft svininfluensa patienter som har dött. Det är helt friska individier som blir dödssjuka.

Efter många vakter på isolat och kroppsskrubbande när man kommer hem så har jag i alla fall bestämt mig. Jag vågar helt enkelt inte låta bli att ta vaccinet.

Gud hjälpe dem som blir riktigt dåliga. Vi ska bli riktigt duktiga på att ta hand om dessa patienter. Det måste vi bli.

4 kommentarer:

Writer sa...

Jag har hört på radion att de har pratat om vaccinering, men personligen har jag inte fått någon information om var och när det skulle förkomma. Själv har jag varit sjuk från jobbet i två dagar nu, fast i vanlig förkylning.

Ifall jag blir erbjuden vaccinet så kommer jag inte vilja ta det. Anledningen till att man väntat så här länge med att ge vaccinet tror jag är att vaccinet först måste ha gått igenom viss testning, men jag tror fortfarande inte de har testat det tillräckligt. Det finns en berättelse från USA där det gick fel. Där massvaccinerade man för att förebygga en väntad pandemi. Senare visade det sig att vaccinet dödade fler människor än sjukdomen.

Jag håller med dig om att svininfluensan är otäck. Även om antalet som dör i vanlig influensa är långt högre så verkar svininfluensan utmärka sig med att just unga och friska människor har dött av den. Ifall jag varit dig vet jag inte helt hur jag skulle gjort. Du är ju mycket mer exponerad för sjukdomen, både genom ditt jobb och genom det att du har barn.

Anonym sa...

Hej,
Jag förstår att du inte tänker ta vaccinet. Själv så har jag nog inget val. Jag vill absolut inte risikera att smitta familj eller andra patienter. Dessutom måste florence jobba och ta hand om den sjuka befolkningen som måste in på sjukhuset pga influensan. Kram på dig

Lucas Carlsson sa...

Ja, usch så svårt det är med denna vaccinering. Jag som inte direkt gillar sprutor och är allmänt skeptisk till om medicinbolagen verkligen har testat tillräckligt hade gärna sluppit detta beslut.

Men efter en släng av maginfluensa i slutet på augusti då jag blev helt utslagen, så vet jag hur tacksam jag var att Shiela var hos mamma och pappa den gången. Så därför kommer jag att ta sprutan och hoppas att jag inte svimmar :) eller ännu värre får någon elak biverkning. Det är hopplös att bilda sig en välgrundad åsikt i denna fråga.

Jag är tacksam för alla Florence som kan hjälpa de hjälplösa!

Linda sa...

Hej Lucas,
Jag är mäkta imponerad över att du ska ta vaccinet. Jag riskerar som sagt också hellre biverkningar än att insjukna. Du har ju fått en påminnelse om hur det känns att vara riktigt dålig. Man blir ganska hjälplös. Jag får en ständig påminnelse på jobbet hur illa det kan gå. I första omgång skall bara vårdpersonal och riskgrupper vaccineras i Norge.
Kram på er bägge och hoppas vi slipper bli sjuka