onsdag 26. november 2008

Att vara positiv

Fick härlig post av mamma igår. Tusen tack för att du avslutade mitt stick projekt. Tack för det fina brevet. Pratade min fantastiskt fina vän Jeanette. Hon är så härlig och får mig alltid att skratta. Hon sätter normen på en god tålmodig mamma. Vi pratade om att vara positiv. Oavsett vad som händer kan man välja att se det positiva i det hela. Det gör Nettan, och det försöker jag också göra. Ibland är det svårt. Går klinisk stige på jobbet och där har vi kurs i empatisk kommunikation. Klarar man att se det goda i alla har man kommit långt.
Ofta finns det en orsak till att någon uppför sig illa. Jag är så priviligerad att jag har många positiva arbetskamrater. Det smittar av sig och man får skapat en positiv atmosfär som är stimulerande. Det är helt avgörande för att kunna stå i de situationer vi har på jobbet.
Saga frågade mig igår vad jag gjorde på jobbet. Jag förklarade att jag tar hand om sjuka människor. Saga sa då att då håller du dem i handen mamma så blir de glada. Tänk vad klok en snart 3 årig tjej kan vara.
Har hon knäckt livets stora gåta? Att ge medmänsklighet så att mottagaren verkligen känner det. Underbart att få de enkla förklaringarna på livet ur ett barns perspektiv.
Alla är i grunden positiva.
Nu bär det av till träning sedan är det jobb som gäller.

1 kommentar:

villaperstorp sa...

Saga är fantastisk! Jag ska citera henne. Tusen kramar Anne Saknar Er!