tirsdag 30. september 2008

Allt är relativt

Idag har jag nattvakt. När min nattvakt närmar sig kan jag gruva mig flera dagar innan. Att jobba natt är som att vara på världens fest utan att få med sig det roliga. Jag mår helt enkelt dåligt av att jobba natt. Det är kroppslig och mental tortyr att hålla sig vaken hela natten när hela jaget skriker efter att få gå och lägga sig. Tyvärr så har mitt barnafödande gjort att jag tycker ännu mindre om nätter. Så idag när jag gick till jobbet så tyckte jag lite synd om mig själv. Det gjorde jag helt till jag kom på hur bra jag har det som faktiskt får kan åka hem när vakten är slut. Mina stackars livsöden som vi tar hand om på sjukhuset hade gladeligen jobbat natt bara de hade fått åka hem.

Dessa livsöden som är helt utelämnade till oss. Ja, jag borde igentligen känna mig priviligerad som har ett yrke där du faktiskt gör något som betyder något på ren medmänsklig nivå. Nu ska jag ta väl hand om min patient och njuta min egen säng när jag kommer hem. Då ni andra vaknar för att börja er arbetsdag.

Hoppas ni får en fin dag.

2 kommentarer:

Lucas Carlsson sa...

Insiktsfullt syrran! Min erfarenhet är att många insikter kommer efter det att man har fått kämpa hårt och ibland utan synbara framsteg. Men så i efterhand när man hinner ikapp sig själv och inte är så trött längre så har man fått något värdefullt av allt slit, något som man aldrig hade fått utan allt det jobbiga. Där med inte sagt att man ska sträva efter slit och definitivt inte slita med vad som helst. Men när man lyckas hushålla med krafterna och få avkopplande respiter så är slitet oftast inte något man behöver vara så rädd för.

Anonym sa...

Läste lite i johan cullbergs bok kris och utveckling. Antar att de reflektioner man gör sig har en helt naturlig del i ens personliga mognad. Cullberg skriver ju enkelt svart och vitt och man vet att allt är ju nyanser. Kul dock att få bekreftat att det som sker har en ganska naturlig gång. Har ju sån tur att jag har ett jobb där jag hela tiden får påminnelse om hur bra jag har det....
Det har du också. Hoppas du fyller veckan med skratt och njutning.